Wycieczka do Chęcin, Nowej Słupi i na Święty Krzyż.

Wycieczka  w Góry Świętokrzyskie – Chęciny -Święty Krzyż

25 października 2022r uczniowie klas IV-VIII wraz z opiekunami udali się na jednodniową wycieczkę w Góry Świętokrzyskie. Wycieczka została zorganizowana dzięki dofinansowaniu, które otrzymaliśmy w ramach przedsięwzięcia MEiN „ Poznaj Polskę”. Zgodnie z planem wycieczki i założeniami projektu  zwiedzanie rozpoczęliśmy od ruin Zamku Królewskiego w Chęcinach. Potężne baszty górują nad okolicą i widoczne były już z trasy. Po wyjściu z autokaru  wchodziliśmy na wzgórze mijając drewniane  rzeźby królów i innych postaci historycznych. Gdy dotarliśmy na miejsce pani przewodnik bardzo ciekawie przedstawiła nam historię zamku i miasta. Do dziś zachował  się pełen obwód zewnętrznych murów obronnych, dwie wieże, baszta skarbiec i fundamenty budynków mieszkalnych. Weszliśmy na wieżę z której podziwialiśmy piękne widoki. Kolejnym punktem zwiedzania  było Muzeum Starożytnego Hutnictwa. To nowoczesny obiekt,     w którym poznaliśmy historię  wytapiania żelaza  w Górach Świętokrzyskich. Zobaczyliśmy jak przebiegał cały proces produkcji żelaza od momentu wyciągnięcia skały z rudą do wytopienia bryły żelaza. We wnętrzu muzeum jest wiele atrakcji multimedialnych zobaczyliśmy film edukacyjny 3D „Geneza żelaza” i wiele  innych ciekawych  ekspozycji, np. dymarki, repliki dawnych wyrobów żelaznych,  tajniki pracy kowala i rzemieślnika. Kolejne sale  ekspozycyjne  to prezentacja  krajobrazu i osadnictwa charakterystycznego dla okresu epoki żelaza w Środkowej Europie a także pokazanie elementów  kultury rzymskiej pierwszych wieków naszej ery  wykorzystującej wyroby żelazne wykonane ze świętokrzyskich rud. Następnie z przewodnikiem pojechaliśmy na teren Świętokrzyskiego Parku Narodowego gdzie z platformy widokowej  Gołoborze podziwialiśmy piękno przyrody i wspaniałą panoramę okolicy Łysogór. Po zejściu z platformy udaliśmy się do  Klasztoru  na Świętym Krzyżu gdzie przechowywane są  relikwie Drzewa Krzyża Świętego, które  począwszy od XIV wieku stale przyciągają pielgrzymów. W klasztorze słuchając opowieści przewodnika, poznawaliśmy historię klasztoru oraz  ciekawostki związane z tym miejscem. Zwiedziliśmy  kaplicę Oleśnickich, muzeum misjonarzy  Oblatów z pamiątkami z całego świata,  widzieliśmy  relikwiarz z cząstkami  Drzewa Krzyża Świętego. W klasztornej restauracji zjedliśmy pyszny obiad. Po obiedzie udaliśmy się do autokaru i pojechaliśmy do Stalowej Woli  na film „King mój przyjaciel lew”

Wieczorem udaliśmy się w drogę powrotną do Branwi, zmęczeni, pełni wrażeń i bogatsi o nową wiedzę.